vrijdag 29 februari 2008

Dichter Jan Eijkelboom (81) overleden


Portret Dichter Jan Eijkelboom,
Dordrecht Voorstraat 283 - 6 Mei 2006
© foto Paul Donker Duyvis
(klik voor vergroting)

Wat blijft komt nooit terug

Op 6 mei 2006 de dag na bevrijdingsdag en de opening van mijn Solo tentoonstelling in Galerie 21/de Meerminnen liet ik mijn vrouw het middeleeuse centrum van mijn geboortestad Dordrecht zien. Op de Voorstraat kon ik het niet laten Boekhandel deBengel even binnen te gaan. Ik kwam daar vaak als scholier. Goede boeken voor weinig geld en de juiste sfeer voor een puber-Gymnasiast. Het was een prachtige zonnige zaterdag. Er heerste een feestelijke stemming. Vlak na mij betrad de dichter Jan Eijkelboom de boekhandel. Zijn dagelijkse gang om de NRC te halen. Ik wachte hem buiten op en vroeg of ik een foto van hem mocht maken. Ik vertelde dat ik hem in Rotterdam rond 1980 regelmatig in het neon verlichte cafe het Schouwtje had ontmoet met de andere drinkende redactieleden van Het Vrije Volk. Ook citeerde ik een prachtig fragment van van zijn mistgedicht over de Wolwevershaven dat ik uit mijn hoofd kende. Hij werd verlegen en poseerde geduldig met een enigszins droeve vermoeide blik. Onderwijl kreeg op mijn kop van mijn vrouw die zei dat elke amateur weet dat je geen portretten in de volle zon moest maken. Toch wilde ik hem in de volle zon en hij deed vriendelijk gewillig wat ik vroeg. Ik maakte een paar foto´s, hij beloofde mijn expositie te bezoeken en ieder ging zijns weegs. De foto heb ik altijd gekoesterd en krijgt nu zijn plaats als een klein eerbetoon.
Dag Jan, dank je voor je warme zachtmoedige regels. Trots van Dordrecht ..


- Jan Eijkelboom
- NRCH
- Galerie 21/de Meerminnen
- Boekhandel deBengel
- Het Vrije Volk

Geen opmerkingen: