vrijdag 29 februari 2008

Dichter Jan Eijkelboom (81) overleden


Portret Dichter Jan Eijkelboom,
Dordrecht Voorstraat 283 - 6 Mei 2006
© foto Paul Donker Duyvis
(klik voor vergroting)

Wat blijft komt nooit terug

Op 6 mei 2006 de dag na bevrijdingsdag en de opening van mijn Solo tentoonstelling in Galerie 21/de Meerminnen liet ik mijn vrouw het middeleeuse centrum van mijn geboortestad Dordrecht zien. Op de Voorstraat kon ik het niet laten Boekhandel deBengel even binnen te gaan. Ik kwam daar vaak als scholier. Goede boeken voor weinig geld en de juiste sfeer voor een puber-Gymnasiast. Het was een prachtige zonnige zaterdag. Er heerste een feestelijke stemming. Vlak na mij betrad de dichter Jan Eijkelboom de boekhandel. Zijn dagelijkse gang om de NRC te halen. Ik wachte hem buiten op en vroeg of ik een foto van hem mocht maken. Ik vertelde dat ik hem in Rotterdam rond 1980 regelmatig in het neon verlichte cafe het Schouwtje had ontmoet met de andere drinkende redactieleden van Het Vrije Volk. Ook citeerde ik een prachtig fragment van van zijn mistgedicht over de Wolwevershaven dat ik uit mijn hoofd kende. Hij werd verlegen en poseerde geduldig met een enigszins droeve vermoeide blik. Onderwijl kreeg op mijn kop van mijn vrouw die zei dat elke amateur weet dat je geen portretten in de volle zon moest maken. Toch wilde ik hem in de volle zon en hij deed vriendelijk gewillig wat ik vroeg. Ik maakte een paar foto´s, hij beloofde mijn expositie te bezoeken en ieder ging zijns weegs. De foto heb ik altijd gekoesterd en krijgt nu zijn plaats als een klein eerbetoon.
Dag Jan, dank je voor je warme zachtmoedige regels. Trots van Dordrecht ..


- Jan Eijkelboom
- NRCH
- Galerie 21/de Meerminnen
- Boekhandel deBengel
- Het Vrije Volk

Encumbered Memo´s for Bosnia (Sarajevo Festival Winter 2008)
































Encumbered Memo´s for Bosnia - Sarajevo 2008
Paul Donker Duyvis


This project is part of XXIV International Festival Sarajevo, Winter 7.2. - 21.3. 2008. Visual Identity:

Barricades Without Borders- New (Brave) World

The theme „Barricades Without Borders- New (Brave) World" opens up the question of dialogue between different generations which participated, each in their own way, in creating a new world while destroying the barricades between their dreams, their goals and the world which surrounds them and in which they live. Every generation is confronted with the same experience: that in front and behind them stand barricades without borders. The creation of a new world means life in a "brave world...

Going to Bosnia and Sarajevo as an invited Artist for the Festival 2008 makes me aware of a deep but hidden feeling of collective guilt about what happened in Srebrenica. The Srebrenica Genocide, was the July 1995 killing of an estimated 8,000 Bosnian boys and men, who were supposed to be fully protected by the Dutch Army and the UN troops. But the International Organisations let the Massacre happen in front of their eyes.

The Srebrenica massacre is the largest mass murder in Europe since World War II. Theodor Meron: By seeking to eliminate a part of the Bosnian Muslims [Bosniaks], the Bosnian Serb forces committed genocide. They targeted for extinction the forty thousand Bosnian Muslims living in Srebrenica, a group which was emblematic of the Bosnian Muslims in general. They stripped all the male Muslim prisoners, military and civilian, elderly and young, of their personal belongings and identification, and deliberately and methodically killed them solely on the basis of their identity.

February 2008 Sarajevo

10 Conversations with Bosnians about a sad and shameful memory:
Sebrenica and Dutchbat.
To be clear: the Srebrenica massacre: " Dutch soldiers let 300 Muslims die"  as the Newspaper the Guardian stated.
https://www.theguardian.com/world/2017/jun/28/dutch-soldiers-let-300-muslims-die-in-bosnian-war-court-rules
All conversations -part of my contribution to Sarajevo Winter festival 2008- were private, not recorded, very emotional, and witnessed by Hungarian artist Jozsef Biro.


All Bosnian people I met, hold Whole Europe responsible for this massacre,
and do not only blame the small Dutch group of soldiers, who did not get any help from other UN troops. In their eyes whole Europe was guilty.
After each conversation I asked o donate me a small object to use in my Installation in the Turkish Cultural Center: "Encumbered Memo"s"

The Memo´s for Bosnia were daily Ceremonies, Performances, Installations, Meditations and Conversations with the Public about the recent war done at different historical locations in the Public Domain of Sarajevo: The Market, The main Mosque, the Synagogue, the Old Orthodox Church and the Turkish Cultural Center.
This project was part of the Exhibition “Encumbered” by Nine Dragon Heads Artists group, curated by Park Byoung Uk in Turkish Cultural Center, 6-11 February 2008 Sarajevo


I am still working to finish my Sarajevo project.
For me it was quite emotional.
It affected me a lot...

Thanks:
- Park Byoung Uk - Curator
- Nine Dragon Heads Foundation
- Denizhan Ozer and Yula Shin (additional photography)
- Gordana Andelic and Biró József
- Yoko Kajio for inviting me to make a painting for her
- Mr. Wadja, Priest of the Old Orthodox Church Sarajevo

- and all the anonymous persons who participated in my project by telling me their private and emotional stories. Each story is symbolised by their small gifts for the Memo Installations in Sarajevo.
None of the meetings and conversations were recorded on audio, video or photo for reasons of intimacy and integrity.

- Barricades Without Borders- New (Brave) World
XXIV INTERNATIONAL FESTIVAL SARAJEVO 7.2. - 21.3. 2008

- Turkish Cultural Center Sarajevo

donderdag 28 februari 2008

Zonder Kunstenaars Geen Kunst!


TEGEN DE UITHOLLING VAN KUNSTSUBSIDIES!

INVESTEER MEER IN BEELDENDE KUNSTENAARS!

ZONDER KUNSTENAARS GEEN KUNST!

In maart beslist de minister Plasterk over de herverdeling van kunstsubsidies.

Er is te weinig geld.

De regering wil dat de schaarse middelen naar nog minder kunstenaars gaan.

Velen zullen hun beroep niet meer kunnen uitoefenen.

Steun de actie van het Platform Zonder Kunstenaars Geen Kunst

tegen de voortschrijdende uitholling van beeldende kunstsubsidies!

Teken op www.zonderkunstenaarsgeenkunst.wordpress.com

De handtekeningen zullen worden aangeboden aan de Tweede Kamer.

Stuur deze mail door aan alle collega's!

dinsdag 26 februari 2008

MELANIE (Safka) is al bijna 40 jaar van ons allemaal...


MELANIE (Safka)
is al bijna 40 jaar van ons allemaal...en blijft eeuwig ontwapenend

De mooiste nummers van Melanie (rond 1970) staan hier:

- Melanie, Lay Down (Candles in the Rain)
http://www.youtube.com/watch?v=Zz9sjMGUM9k

- Melanie, Look What They've Done To My Song Ma
http://www.youtube.com/watch?v=pHF-iApfWis

- Melanie, Beautiful People
http://www.youtube.com/watch?v=JeHtuwsUeRw

download en convert gratis online voor je mobiele mp3 / mp4/mpg speler of telefoon via:
http://www.zamzar.com/url/

of Embed op je Website of Hyves met de code die ernaast staat op Youtube...

groeten,

http://pddstudio.come2me.nl/

zaterdag 16 februari 2008

Shabera Video Night at Mediamatic Amsterdam 15 Feb 2008



Shabera Video Night at Mediamatic Amsterdam on Friday 15 Feb 2008 from 19 hrs

MediaMatic
CS Gebouw (Stedelijk Museum) next to Central Station Amsterdam


Simsa Cho
Faried Verheul (Slightly Spring)
Jari Einio
Paul de Leeuw - Shinto
Terrence Yeh
Lennart Boot from St. Abunai
Thomas Monses
Maaike Roozenburg
Paul Donker Duyvis - Videoworks
(Gift of the Crane with introduction)
Selby Gildemacher from PIEK
Ashok
(...ao.)

curated by Kyoko Inatome and Emiko Chujo

-------------------------------------------------------------------------------
on line Art Dating at Mediamatic
-------------------------------------------------------------------------------
Shabera Video Night
Fotoverslag

zaterdag 2 februari 2008

Barricades Without Borders- New (Brave) World-XXIV INTERNATIONAL FESTIVAL SARAJEVO 7.2. - 21.3. 2008.





Barricades Without Borders- New (Brave) World

XXIV INTERNATIONAL FESTIVAL SARAJEVO, SARAJEVO WINTER 7.2. - 21.3. 2008. VISUAL IDENTITY

International Peace Center

The theme „Barricades Without Borders- New (Brave) World" opens up the question of dialogue between different generations which participated, each in their own way, in creating a new world while destroying the barricades between their dreams, their goals and the world which surrounds them and in which they live. Every generation is confronted with the same experience: that in front and behind them stand barricades without borders. The creation of a new world means life in a "brave world." Through the art of life, at the Festival we will explore the relationship between the generation of the second half of the twentieth century from the time of the student unrest in 1968 up to today. Through urban communication of artists, the general public, and historians with their contemporary problems/interests we will seek the key point of their encounter. The festival will be held within the framework of the year of European inter-cultural dialogue and in a special way will be linked to the encounters of Euro-Mediterranean creators. In accordance with tradition, the festival in its first week will mark the twenty-fourth anniversary of the fourteenth Winter Olympic Games, held in Sarajevo.


Tema „Barikade bez granica '68 - Novi (vrli) svijet" otvara pitanja dijaloga između različitih generacija koje su sudjelovale, svaka na svoj način, u stvaranju novog svijeta, rušeći barikade između njihovih snova, ciljeva i svijeta koji ih okružuje i u kojem žive. Svaka generacija suočava se sa iskustvom da su ispred i iza njih barikade bez granica. Stvaranje novog svijeta znači život u „vrlom svijetu". Odnos generacija iz druge polovine dvadesetog stoljeća od vremena studentskih nemira 1968. godine do danas istražujemo na Festivalu kroz umjetnost života. Kroz urbanu komunikaciju sa savremenim problemima/interesima umjetnika, publike i istoričara tragaćemo za ključnom tačkom njihovog susretanja. Festival će se realizovati u godini Evropskog interkulturalnog dijaloga i na poseban način će biti povezan sa Euromediteranskim susretima mladih . U skladu sa tradicijom Festival će u prvoj sedmici obilježiti dvadeset i četvrtu godišnjicu 14. zimskih olimpjskih igara.

Contemporary Art Exhibition “Encumbered” by Nine Dragon Heads Artists group
- 6th~ 11th, FEB. 2008 - Sarajevo Turkish Culture Center

Participating Artists from Korea, Japan, New Zealand, Swiss, Holland, Hungary, Turkey. Poland, Bosnia...

Kam, Yeon Hee
Kim, Kwang Hoon
Kim Bo Ai
Kim, Su Jung
Pang, Hyo Sung
Shin, Yoo-La
Yoko Kajio
Mehmet Karvuku
Lisa Benson
Denizhan Ozer
Harold de Bree
Ursula Stalder
Biro Jozsef
Paul Donker Duyvis

...and others,


Nine Dragon Heads group makes an attempt
to leave better heritage to the future generations,
concerning the environment and
spirituality. Human beings have repeated
development with enormous domination and
control over environment. There is no doubt
that human beings are superior in all respects.
Thinking back to the past, many species on
Earth were exterminated because the friendly
environment which helped their birth changed
into hostile attitude. Human has regarded
nature as the target of challenge and conquest,
that is to say, as the subject of testing
mankind’s ability in the process of transforming
and possessing the nature. Ultimately, if
we are asked a question when the mankind will
disappear, we may answer “the day will not be
far distant.” No matter how peculiar people
may be, we must deeply realize that men are
also the product of appropriate environment
and the part of nature.

www.9dragonheads.com
Encumbered
Director : Park Byoung Uk ( N.D.H ) - Curator : Pang Hyo Sung ( Korea) - Coordinator : Gordana Andelic ( Bosnia )
International Peace Center / International Festival Sarajevo «Sarajevo Winter»
Titova 9a/V
71000 Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
phone/fax 00387 33 207 945, 00387 33 207 948
e.mail: program@sarajevskazima.ba ibrosa@bih.net.ba
www.sarajevskazima.ba

--
Paul Donker Duyvis
E pddstudio@gmail.com
S http://pddstudio.come2me.nl

dinsdag 29 januari 2008

Chieko Donker Duyvis wint 1e Prijs Verhalenwedstrijd Amsterdam

Chieko Donker Duyvis wint 1e Prijs verhalenwedstrijd Verhalenfabriek / Taalbeleid Amsterdam

Het droompotlood (het Winnende Verhaal-Verhalenwedstrijd Amsterdam 2008)


Het Droompotlood

“Lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria in de gloria, in de gloriaaaaaaaaaaaaaaaaa!’, dat zongen mijn ouders, mijn opa en oma en mijn beste vriendin Sterre. Oma gaf me een zoen. “Wat is mijn lieve, kleine meid groot geworden! Het is alweer tien jaar geleden dat ik hier met een dikke buik rond liep!”, zei mamma. En zo ging dat geklets maar door. Verlangend keek ik naar de stapel cadeautjes naast me. Ik staarde er de hele tijd naar. “Hé, hallo, ben je er nog?”, riep Sterre, terwijl ze met haar hand voor mijn gezicht zwaaide. “Zat je weer eens te dagdromen?”, vroeg opa.

Iedereen zegt dat ik heel veel dagdroom, maar het is niet dagdromen, maar gewoon kijken. Kijken, blijven kijken, de hele tijd naar hetzelfde ding. En zo weinig mogelijk met je ogen knipperen. Dus niks dagdromen. En tegen opa zei ik maar: ”Ik kan er toch ook niks aan doen dat ik vanzelf naar de cadeautjes kijk?! Toen moesten ze lachen. Allemaal. Behalve Sterre en ik. Grote mensen kunnen soms lachen om helemaal niks. Sterre en ik keken elkaar begrijpend aan. “Grote mensen, hè?!”, zeiden Sterres ogen, ik knikte. Sterre en ik kunnen een soort van praten met onze ogen. Het is echt raar. Soms kan ik gewoon zien aan haar gezicht wat ze denkt. Toen iedereen gestopt was met lachen zei pappa: “En nou de cadeautjes!” Ik kon hem wel omhelzen! De inhoud van de pakjes was: een broek, een trui, een spelletje, twee paar echte gouden oorbellen met edelsteen, een zacht teddybeertje (ha, ha, ha!), drie onderbroeken (hi, hi, hi) schoenen en een potlood. nadat ik alles had uitgepakt, bedankte ik iedereen. Ik was echt helemaal blij! “Kom!”, zei ik tegen Sterre. “Oke!”, zei Sterre. We pakten alle cadeautjes en liepen naar boven. Even later zaten we op mijn bed alle cadeautjes te bekijken. Sterre deed een onderbroek op haar hoofd. “Kijk ‘s!”, zei ze. Ik moest grinniken. Toen pakte ik het potlood. Het was een heel mooi potlood. Ik had meteen zin om er mee te tekenen. “Zullen we tekenen?”, vroeg ik. “Mmmmmm”, zei Sterre. Eigenlijk heb ik niet zo’n zin. “Please!”, smeekte ik. “Nou, goed dan, omdat je jarig bent!” “Yes!”, zei ik en ik haalde twee papiertjes en kleurpotloden. En ik tekende natuurlijk met mijn nieuwe potlood. “Wat zou ik tekenen?”, vroeg ik. “Weet ik veel!”, zei Sterre. “Jij kan zo mooi tekenen, je maakt gewoon waar je zin in hebt.” Chocoladetaart met slagroom!”, zei ik. “Nee gek, niet om te eten!”, zei Sterre. “Bedankt voor het idee!”, zei ik en ik begon de chocoladetaart te tekenen.

Toen ik klaar was, liet ik hem aan Sterre zien. “Wat mooi!”, zei ze. “Net echt!” Ik veegde met mijn hand over het plaatje. Opeens zat er piepklein chocoladetaartje met slagroom op mijn hand. Stomverbaasd keek ik naar mijn blaadje, maar het plaatje was weg. “Sterre, Sterre… kijk eens!”, zei ik schor. “Ik heb die taart al gezien hoor!”, zei Sterre. “Nee, Sterre kijk!”, zei ik. Sterre keek. “Hoe kan dat nou weer?”, vroeg ze. “Ik, ik weet niet…”, stamelde ik. “Ik raakte het aan en opeens zat het op mijn hand!”, zei ik. “Wat vreemd!”, zei Sterre. “Heel vreemd!”, zei ik. “Zullen we hem opeten?!”, giechelde Sterre. “Jaaa!”, zei ik. Ik sneed er een stukje af met mijn zak mes en gaf het aan Sterre. Voor mezelf sneed ik ook een stukje af. “Eén, twee, drie!”, zie Sterre. En we namen een hap. Ik had nog nooit zo’n lekkere taart geproefd. “Hmmmmmm!”, zei ik. En ik deed mijn ogen dicht. “Heerlijk!”, zei Sterre. “Verrukkelijk!”, zei ik. “Teken nog eens wat!”, zei Sterre. “Goed idee!”, zei ik. Ik tekende een zonnebloem. Toen ik klaar was, raakte ik hem aan en… pling! De mooiste zonnebloem ter wereld lag op mijn hand. “Cool!”, zei Sterre en ze pakte de zonnebloem op.

Chieko Donker Duyvis
Januari 2008 (10 jaar)

School van Maas en Waal Amsterdam
www.verhalenfabriek.nl
Taalbeleid Amsterdam

-------------------------------------------------------------------------

Kijk even op www.sienekederooij.nl, de site van Sieneke de Rooij (auteur en jurylid voor de verhalenwedstrijd); ze heeft het volgende commentaar geschreven bij Het Droompotlood:

Sieneke schrijft:

Dit verhaal hoorde bij deze schrijfwedstrijd.
Het is een uitgebreid verhaal met een lang 'plot', de ontwikkeling van alle gebeurtenissen. Leuk bedacht en goed uitgevoerd, het wordt onderweg ook steeds spannender. Erg grappig vind ik hoe de kinderen over de volwassenen denken. Dat is bijna net zo als hoe de grote mensen vaak over kinderen denken. Bijvoorbeeld: 'Toen moesten ze lachen. Allemaal Behalve Sterre en ik. Grote mensen kunnen soms lachen om helemaal niks.'
Ik hoop nog meer van Chieko te lezen. Of te horen, want ze speelt cello, net als ik. Misschien wordt ze daar wel beroemd mee, wie zal het zeggen?

Veel verhalen gewenst! Een harte groet van

Francine Plaisier

Verhalenfabriek
Het Kleine Groot!
www.verhalenfabriek.nl
francine@verhalenfabriek.nl

donderdag 11 oktober 2007

Stadsbeiaardier Dordrecht, Amsterdam

Schotland kent de ‘doedelzak’, Rusland de ‘balalaika’, maar Nederland heeft met het ‘carillon’ (ook wel de ‘beiaard’ genoemd) een karakteristiek muziekinstrument van eigen bodem.

Het carillon is dan een sfeerbepalend element tijdens een wandeling in een oud stadscentrum. Maar er is meer! Boudewijn Zwart is één van die beiaardiers die laat horen dat de mogelijkheden van het repertoire heel wat breder zijn dan het spelen van volksliedjes alleen en dat men op een carillon grote virtuositeit kan bereiken. Wist u dat er geen muziekinstrument op de wereld is waarop men zulke verschillende en verfijnde nuances kan laten horen als op de beiaard?

(bron: http://www.boudewijnzwart.com/index.htm)